PUBLICATIES

Jaarverslag 2018

1. Muziek

Concerten:

Mens en Muziek Wederkomstkerk nodigt met haar nieuwsbrief  het publiek  elke maand uit voor een bezoek aan de volgende openbaar toegankelijke concerten en andere muziekpresentaties. Daarbij zorgt de participant Muzamiek elke derde zondag van de maand voor muzikale optredens van getalenteerde musici.Zo kon het publiek op zondag 21 januari genieten van  het ensemble "de Tamino's", die oude , nieuwe en zelf gecomponeerde Franse chansons op sfeervolle wijze ten gehore brachten.

Op zondag 18 februari verraste het zeer muzikale trio "Triamos het publiek met schitterende fluit- en cellomuziek. Het trio nam het publiek mee op een  muzikale reis in Andalucía, Spanje met muziek van de Spaanse componiste Elisenda Fábregas. Via de Spaanse dansen van Moszkowski reisden  ze naar Argentinië waar ze eindigden  met muziek van Carlos Gardel en Astor Piazzolla. Het ensemble bestond uit: Marijke de Jong, fluit, Olsi Dhami, cello en Sunghee Jo, piano.

Op zondag 25 maart speelde Kinga Szilagyi klassieke en lichte stukken  zeer virtuoos op de saxofoon. Zij verraste met haar groep musici   het  publiek met jongleeracts, saxofoons en dans!

Sing Koempoelan bracht deze maand ook weer een fijne sfeer mee met cultuur, muziek en dans!

Zondag 15 april vertolkten  Jolique van Ipenburg Klumpers, harpiste  en Nanneke Piek, zangdocente samen met zangeres Barbara Verhoeven op schitterende wijze klassieke muziekstukken van Mendelssohn, Tournier en Cesar Franc. Zij omlijstten hun  klassieke concert met beelden van toepasselijke schilderijen, een unieke aanvulling! Daarbij bracht Jolique de luisteraars in de lentestemming met haar harppresentatie van La Source, bruisende watervalmuziek.

Op Zondag 20 mei kon het publiek ‘s-middags volop genieten van het sprankelend optreden van het Vivezza Trio Inger van Vliet, viool, Nicole van Jaarsveld, klarinet en Angelique Heemsbergen piano/vleugel, speelden de sterren van de hemel!

Op zondag 17 juni verweefde het   Sexteto Recuerdotangomuziek met sfeervolle klassieke en moderne muziek. Het resultaat was een wervelend optreden van getalenteerde musici met veel interactie met het publiek.

Op een zomerse zonovergoten zondag, 15 juli,  speelde  het KLIP-ensemble in Mens & Muziek Wederkomstkerk de   sterren van de hemel! Jolique van Ipenburg en Wim Klumpers namen met hun muzikale repertoire het publiek in gedachten mee terug in de tijd van de Romantiek! Zij speelden werken van componisten als Wagner, Mario Castelnuovo- Tedesco, Johannes Merz en Mauro Giuliani.

Het publiek  genoot op zondag 19 augustus  van een wervelend optreden van Anne Stockman, zangeres en [schilder-]kunstenares, die met haar loopstation een heel bijzonder muziekoptreden gaf.

De bekende Japanse pianist Toru Oyama vereerde  ons ook dit jaar weer op 16 september  met een schitterend, verrassend optreden op de vleugel.
Hij speelde  voor het publiek  de volgende werken van Chopin:
- Impromptu no. 3 op. 51
- Ballade no. 4 op. 52
- Polonaise no. 6 op. 53
- Scherzo no. 4 op. 54 -intermission
- 3 Mazurkas op. 59
- Barcarolle op. 60
- Polonaise - fantaisie op. 61

Op zondag 21 oktober werd het publiek in  de foyer, voor een powerpointpresentatie, naar de podiumzaal en de grote zaal uitgenodigd voor de muziekpresentatie van ""De harp van Ewout".

Deze muziektheatervoorstelling voor volwassenen en kinderen vanaf  10 jaar,   gaat over de jongen Ewout. Hij probeert met zijn harpspel het eiland waar hij woont van de ondergang te redden.

Centraal stonden de prachtige harpstukken uit de compositie 'The Harp of Brandiswhere.' Het verhaal werd verteld door Nanneke Piek en de live harpmuziek werd  vertolkt door Jolique van Ipenburg- Klumpers.

Geheel in kerstsfeer presenteerden de leerlingen en ensembles van zangstudio Duende op zondag 16 december  een exclusief kerstconcert  ! Zij traden op in kleine zangensembles en vormden samen een groot voor de gelegenheid geformeerd kerstkoor. Het gedeelte na de pauze was een sing along: Het publiek mocht zelf ook  meezingen met het muzikale combo dat zij speciaal voor deze feestelijke  gelegenheid formeerden.

Op vrijdag avond 9 maart kwam het publiek in aanraking met de sprookjesachtige sfeer waarin de droompopband Maira Orchestra onder leiding van songwriter Maartje Dekker werken vertolkten van Patrick Watson, Agnes Obel, Ludovico Einaudi, Within Temptation en Kate Bush.

De acteurs van het Paasspel namen het publiek op vrijdag 14 april mee in de tijd, circa 2000 jaar geleden, waarin de mensen geconfronteerd werden met de gevolgen van het Paasverhaal. Met mooie kostuums, dwarsfluit en klarinet, brachten de gedreven acteurs het 13e-eeuwse spel tot leven.

Het 2de concert van leerlingen en ensembles van het BIMlokaal onder leiding van Wendy Wouters bij MENS & MUZIEK Wederkomstkerk op zondag 24 juni  was ook een succes! Blok- en dwarsfluitisten verrasten de bezoekers aangenaam met verschillende muziekuitvoeringen en Wendy Wouters begeleidde diverse optredens op haar clavecimbel.

Op zondagavond 20 mei stond het concert van het Nieuw Nijmeegs Kamerorkest grotendeels in het teken van de laat  negentiende eeuwse  componist Claude Debussy. Zoals het orkest het zelf verwoordde:

In het 100e sterfjaar van Claude Debussy (1862-1918) was er gekozen voor een programma dat start­­te met het symfonisch gedicht Siegfried Idyll van componist Richard Wagner, die grote invloed heeft gehad op de jonge Debussy. Hierna werd het werk Petite Suite van Debussy zelf ten gehore gebracht. Oorspronkelijk schreef Debussy het werk voor vierhandig piano dat een paar jaar later is georkestreerd door Henri Büsser. Na de pauze werd  het programma voortgezet met twee werken van Maurice Ravel, een land- en tijdgenoot van Debussy. Le Tombeau de Couperin en Ma Mère l'Oye zijn twee fantastische suites die ook oorspronkelijk voor piano waren gecomponeerd, maar later door Ravel zelf georkestreerd zijn naar concertsuites.

De beide componisten Debussy en Ravel zijn tevens de belangrijkste impressionisten in de klassieke muziek. Het impressionisme is als kunststroming ontstaan in Frankrijk in de tweede helft van de negentiende eeuw. Kenmerkend voor impressionisme in de klassieke muziek is dat sfeer en beleving van het moment centraal staan. Veel muziek uit deze periode heeft zich laten inspireren door eigen­tijdse literatuur en ook de invloed van oosterse muziek werd groter. Het thema van dit project wordt dan ook samengevat in de titel 'Impressies'. Dit schitterende orkest werd geleid door dirigent Arjan Tien.

Het traditionele kerstconcert van Harmonie Oude Post werd dit jaar op zondagmiddag 23 decem­ber in kerstsfeer   in de grote zaal van Mens en Muziek Wederkomstkerk gehouden. Harmonie Oude Post bracht niet alleen schitterende  traditionele kerstliederen ten gehore maar ook de sfeervolle kerstliederen zoals White Christmas van Bing Crosby. Harmonie Oude Post stond  onder leiding van dirigent Jesse van Lankveld.

Samen met het Gestels Gemengd Koor uit St. Michielsgestel brachten  harmonie en koor een prachtig en gevarieerd kerstconcert ten gehore voor een groot, enthousiast en meezingend publiek  !

repetities en muziekworkshops:

Het gerenommeerde koor Markant repeteerde voor hun  concerten van klassieke werken  in het teken van  de kerst- en veertigdagentijd en daarbuiten. Regelmatig organiseerden Rogier Monsieur, saxofonist en muziekdocent met zijn studio Major Music, en   zangdocente  Nanneke Piek met haar zangstudio Duende ,  gezamenlijk  repetities en workshops.

Nieuwe ontwikkelingen:

Na de zomer werd in onze maandelijkse nieuwsbrief een nieuwe rubriek toegevoegd aan de reeds bestaande rubrieken "terugblik", ""agenda", en  "in de schijnwerpers" namelijk "nieuwe ontwikkelingen"! Het betreft de uitnodigingen voor onder andere "De Boot Gemist?" en De Bossche Beiaard school.


2. Mens:

Vele bijeenkomsten, waarvan met name:

Enkele malen de Boodschap van David Zuiderhoek over ruimte en akoestiek, weerspiegeld in de unieke architectuur en bouwkunst, de symboliek en de driedimensionale kunst van het gebouw.

Inbreng van participanten met het oog op actieve aandacht voor respect en verantwoordelijkheid. Het gaat om bezinning en cultuur.  

Bijpassende educatie, waaronder cursussen en bijeenkomsten van participanten. Inzichten over de-escalatie van geweld, inzicht in taal- en woordgebruik versus propaganda.  


3. Mens ÈN Muziek :

Op vrijwel elke derde vrijdag van iedere maand boden wij podium aan Sing Koempoelan, een uniek initiatief waarbij voor Indische Nederlanders, en voor iedereen die hiermee affiniteit heeft, een gezellige cultuur- en muziekmiddag werd georganiseerd.

De organisatie steunt op vrijwilligers, zowel in als buiten het bestuur. Al deze vrijwilligers hebben hun bijdrage geleverd, ieder op basis van eigen talenten en mogelijkheden. Het bestuur is 6 keer bij elkaar geweest en heeft actieve inbreng gehad bij de bijeenkomsten. Er zijn vele gesprekken gevoerd met de omgeving en er is verkend welke acties nodig zijn geweest voor de realisatie van de statutaire doelstelling.

Inzet op gebruik en behoud van het gebouw voor de functionaliteit van de stichting. Dit is tevens gericht op de continuïteit van het erfgoed, waarin symbolisch de aandacht voor respect, verantwoordelijkheid en cultuur is verbeeld.

Er zijn onderhoudsbijdragen gedaan, waarvan bekend is dat die verre van kostendekkend zijn, maar waarmee toch met voortzetting daarvan in de toekomst de continuïteit van de activiteiten van de stichting zal kunnen worden geborgd.  Het betreft uitgaven, die gericht zijn op duurzaamheid (bijdrage zonnepanelen, energiezuiniger installatie-apparatuur, inzet op lokale verwarming). Het is een uitdaging om te komen tot behoud van het gebouw met unieke vormgeving voor Nederland, met een boodschap vervat in symboliek en muziek voor het publiek, dat zich daartoe voelt aangetrokken.

Tenslotte is voortgang gemaakt met het project "Ik weet waar ik ben", maar gebleken is dat de uitwerking daarvan verschillende jaren in beslag zal nemen omdat de kosten zo parallel kunnen lopen en deels onderdeel kunnen zijn met de onderhoudskosten voor het gebouw.   


Participanten

De volgende participanten zijn actief geweest, en aan het einde van de periode nog steeds actief:

-             MuZamiek
-             Kumpulan Sing
-             Vluchtelingenwerk WOBB
-              CC De Banier
-             Noodgemeente Geredja Protestan Maluku di Belanda, maart 1953
-              TVG

Daarnaast zijn er incidenteel belangstellenden geweest, die een gedeelte van de verslagperiode hebben geparticipeerd of eenmalig hebben bijgedragen aan de doelstelling van de stichting. Tevens zijn er incidentele donateurs van de stichting.


Algemeen

Naam: Stichting Vrienden van de Wederkomstkerk, vanaf 10-10-2017 Stichting MensEnMuziek Wederkomstkerk in verband met de activiteiten van de stichting als culturele anbi. In verband met de vernieuwing van website-technologie is overgegaan op een nieuwe website: mensenmuziekwederkomstkerk.nl

Kamer van Koophandel nummer 63815710

Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) 855413165

Contactgegevens:

Telefoonnummer Wederkomstkerk: 073 613 80 95 Telefoonnummer contactpersoon bestuur (Gabrielle): 06 255 91 511 mensenmuziekwederkomstkerk.nl (voorheen info@vriendenvandewederkomstkerk.nl)

Rekening courant : NL37 RABO 0305 8764 73

Doelstellingen en beleid:

De Stichting MensEnMuziek Wederkomstkerk (tot 10-10-2017 Stichting Vrienden van de Wederkomstkerk) heeft de volgende hoofddoelstellingen:

Mogelijk maken dat musici muzikale, instrumentale en vocale vaardigheden tonen. Daarbij wil de stichting muzikale talenten steeds uitdagen en zo optimaal mogelijk tot ontplooiing brengen; Tonen van culturele uitingen, die een relatie hebben met de naleving van ethiek en mensenrechten, alsook projecten  die verband houden met de functionaliteit van de Wederkomstkerk of met de bouwkunst van de Wederkomstkerk (het project "de boodschap van David Zuiderhoek").

Bevorderen van bijpassende educatie.

De stichting wil een algemeen nut beogende instelling zijn, en heeft derhalve geen winstoogmerk. De manieren waarop de stichting haar doelstellingen in het gebouw van de Wederkomstkerk probeert te bereiken zijn: het organiseren van (podium-)presentatiemomenten, het tonen van cultuur in bijeenkomsten, het aanbieden van cursussen en workshops, die bij één of beide hoofddoelstellingen past.

Het beleid van de stichting is mede gericht op totstandbrenging van verbinding via participanten. De stichting heeft een participatiereglement.

Wat de stichting uitdrukkelijk tegen wil gaan is:

gebrek aan respect voor de ander.

grensoverschrijdend gedrag, waardoor anderen belemmerd worden na te denken of de verantwoordelijkheid te dragen, die zij aankunnen.

Bestuursleden:

.             de heer H.E. van Ipenburg, voorzitter
.            mevrouw L. van den Berg, secretaris
.             de heer R. Monsieur, penningmeester
.             de heer B. van Herpen, lid
.             mevrouw G.M.M. van Ipenburg, lid

Beloningsbeleid:

Bestuursleden ontvangen geen beloning voor hun activiteiten. Vrijwilligers krijgen een vrijwilligersvergoeding.

Financiële verantwoording ANBI:

Het beleidsplan van 2019 is hier te vinden
Jaarrekening 2018
Bestuursverslag 2017